Modell- Marketingkutatás
Miért és mit is kellene kutatnunk, amikor önmagunkat szeretnénk érvényesíteni, eladni? A világunk nem olyan bonyolult, mint amilyennek látszik. Akár hiszed, akár nem, szinte minden nap információt gyűjtesz (öntudatlanul). A piac (az ügynökségek és a modellvilág) tanulmányozása és elemzése döntő fontosságú. Ismerned kell a megbízókat, a versenytársakat és magát az üzleti/modell világ működését. Ezek nélkül az alapinformációk nélkül, sokkal kevesebb esélyed lesz arra, hogy sikert érj el!
Az ember szubjektív, és mint ilyen döntéseinek több mint 80% az érzései, benyomásai hatására hoz meg. Olyan dolgokat, személyeket, tárgyakat választunk, ami valamiféle pozitív benyomást, vagy vágyat kelt bennünk, ami izgalomba hoz, amit vágyunk megismerni. Ilyen a jó modell is. Azonban, hogy kit mi hoz izgalomba, mi kelt benne jó benyomást, az ügynökségenként, területenként, országonként, kategóriánként változik. Pontosan ezért kell felderítened a piacot és azon szereplőket.
Mik a legfontosabb és leghasznosabb információk?
- A cél közönséged összetétele. Gondolj csak bele, kis ügynökséget vagy nagy ügynökséget szeretnél a hátad mögött tudni? Kik azok a célszemélyek, akiktől a sikert várod? Lehet ez egy fotós bázis - akik képeket készítenek rólad, egy fodrász, egy sminkes, egy menedzser, vagy egy ügynökség. Ki az ideális ügynökség, akinek eladnád magad?
- Motiváló elemek, melyek a kiválasztásodat támogatják. Fel kell mérned, hogy a kiszemelt fotós, menedzser, ügynökség milyen elvárásokat támaszt a modelljei felé. Ha szeretnél Viktoria Secret modell lenni, tanulmányozd az ottani lányokat. Felfedezhetsz olyan motívumokat, amik megadják számodra ezeket az elemeket. Gyűjts össze minél több elemet, ami ahhoz kell, hogy téged válasszanak. Ha kell, vedd fel a kapcsolatot több ügynökséggel. Kérdezd meg, milyen lányokat keresnek, magasság, adottság, milyen plusztudásnak örülnek (pl.: angolnyelvtudás).
- A márkád különleges, egyedi tulajdonságai: Mitől vagy egyedi? Függetlenül attól, hogy az álmaid ügynöksége mit vár el, írd össze ki és mi vagy te! Külsőleg (méretek, hajszín, konfekció méret, stb) és belsőleg. Milyen képességeid, készségeid vannak. Ne hagyj ki semmit, ha tudsz úszni az is jöhet, lényeg, hogy legyen egy olyan listád, hogy ha valakinek a kezébe adnád, akkor az ne tudjon olyan kérdezni, ami nincs rajta a listán. Nem kell önéletrajzot írni, például, hogy 8 évesen kezdtem menstruálni, tényeket írj és ne történeteket.
A kutatásod végére a következő
információkkal kell rendelkezned:
- a piac mérete, elhelyezkedése és mélysége
Pl: 1000 modellügynökség van Magyarországon, ezeknek 80% pest megyére, annak 90% Budapestre összpontosul, azonban a valósan működő és sikeres ügynökségeknek a száma mindösszesen 100. (a számok nem tükrözik a valóság, csak szemléltetés) Neked abból a 100ból kell kiválasztanod azt a 2-3 ügynökséget, ahová beférsz és megfelelsz.
- Az ügynökségek/megrendelők/menedzserek különböző típusa, a preferenciájuk (mit részesítenek előnybe), a foglalkoztatás (munkaadás) szokásai és trendek (Magyarországon nincsen kizárólagos szerződés, általában alkalmi munkák vannak, amikhez hosszabb időn keresztül közvetít az ügynökség).
- A megosztási csatornák, ahol majd reklámozhatod magad, illetve ahol felvehetik veled a kapcsolatot. Az elsőszámú példa az ügynökség weboldala, szett kártyád, a portfóliód, a honlapod, facebook, twitter, myspace, stb.
- A versenytársak erősségei. Na most a te versenytársad nem Claudia Schiffer lesz, tehát gondolkozz kisebben, de ugyanakkor állj készen arra, hogy ahogy haladsz előre a célod elérése érdekében, egyre magasabb szintű versenytársakkal kell felvenned a verseny. A versenytársak erőssége, gyakran olyasmi, amivel te nem feltétlenül rendelkezel: hibátlan bőr, érdekes arc, tökéletes testalkat. Jogosan kérdezhetnéd, hogy most akkor mi van? Az van, hogy rossz vonalon keresel, és az van, hogy igenis minél több mindent meg kell tenned azért, hogy képességeidhez mérten szép legyen az arcod, hogy kihozd a TE ELŐNYÖS OLDALAD. Ne válj a versenytárssá, légy egyedi.
- Érdemes jobban megismerkedni az üzlet pénzügyi, anyagi oldalával. Kutasd fel, hogy milyen összeget kaphatsz olyan munkákért, amit te el tudsz vállalni. Nézz utána, hogy milyen feltételekkel fizetnek ki az ügynökségek. Tervezz előre. Légy magabiztos, de soha ne akard átírni kezdőként a szabályokat. Hidd el, van elég lány, aki a helyedre tör, ha ezt megteszed. Ha felkérnek egy munkára, örülj és hozd ki magadból a maximumot, hogy legközelebb is téged válasszanak. Ha jól végzed a munkád, garantáltan kapsz „fizetésemelést”. Hiszen akkor már MÁRKÁVÁ válasz.
- Mérd fel a hirdetések megjelenések hatékonyságát. Egyrészt amikor saját magad hirdeted magad, másrészt pedig azt, hogy bizonyos ügynökségek tesznek-e mást, mint beszedik a regisztrációs díjat, kitesznek a honlapjukra (amin a sok jelentkező miatt, 1 héttel később már a 10 oldalon vagy) és várnak. Az ügyfelek ritkán néznek át 4000 lányt. Főként nem a honlapon. Ez bizony egy olyan marketingfogás, aminek a tinik, és a fiatalok szívesen rákapnak, elvégre úgy tűnik, mintha történne valami, de végül nem hív senki. Sokkal jobb, ahol castingok vannak, vagy személyesen tudnak veled foglalkozni. Minden esetre, erre itthon eléggé kevés lehetőség van, ezért fontos a megfelelő ügynökség kiválasztása.
Ha elvégzed a marketingkutatást, akkor megismered a saját versenyképességedet, a „modell termék” pozíciódat, megismered a jelenlegi képességeidnek legmegfelelőbb ügynökségeket, az elvárásokat a jövőre és a jelenre nézve a szakmában, a győztes és a vesztes játékosokat.
Külön megemlíteném a trendeket. Hiszen a modellkedés a divatszakmához tartozik, és ahogy változnak a ruhadarabok, úgy változnak a modell-igények is. Nézz utána az elmúlt 10 évben milyen trendek váltották egymást az években, hol tartunk most, és megpróbálhatod megjósolni, mi vár a szakmára a jövőben. Sok sikert kívánok!